Werking verschillende transactiestatussen
Als je een gebruikersaccount aanmaakt op DoelShop, kun je alle aankopen die donaties hebben opgeleverd in een overzicht bekijken. Dit kan zowel voor een persoonlijk account als voor een doel dat je beheert.De aankopen die je in dit overzicht ziet kunnen de volgende statussen hebben:
- in behandeling
- goedgekeurd
- afgekeurd
- uitbetaald
In behandeling
Zodra een aankoop binnenkomt bij DoelShop is de status zeer waarschijnlijk in behandeling. Deze status betekent dat wij de commissie nog niet hebben ontvangen, omdat de aankoop nog geretourneerd of gecancelled kan worden. Sommige producten hebben een retourperiode van één maand of langer. Hotelboekingen worden pas uitbetaald als het hotelbezoek daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Vandaar dat je deze status vaak nog wel even ziet staan bij een aankoop.Goedgekeurd
Dit betekent dat de webshop de aankoop heeft goedgekeurd en de commissie aan DoelShop zal uitkeren. De donatie is nu gegarandeerd.Uitbetaald
Dit betekent dat de donatie aan het gekozen doel is uitbetaald. Het doel kan bevestigen dat ze dit bedrag hebben ontvangen.Afgekeurd
Als de aankoop inderdaad geretourneerd of gecancelled wordt, krijgt de aankoop de status ‘afgekeurd’ en wordt de donatie weer in mindering gebracht op het totaal van jouw gekozen doel. Je kunt de aankoop nog steeds zien in het overzicht in jouw account.Een ander geval waarbij een aankoop later de status ‘afgekeurd’ kan krijgen is het volgende: sommige webshops kennen een aankoop in eerste instantie toe met status ‘in behandeling’, aan meerdere websites zoals DoelShop, terwijl er uiteindelijk maar één kandidaat is om de commissie daadwerkelijk te ontvangen.
Kliks vanuit andere websites
Dit komt doordat de koper meerdere kliks vanuit meerdere affiliate-kanalen (zoals een kortingscodewebsite of een vergelijkingswebsite) naar de webshop heeft gemaakt. Pas na onderzoek wordt er gekozen aan welk kanaal de commissie wordt toegekend, wat leidt tot één winnaar en meerdere verliezers. Aan de verliezers wordt de status ‘afgekeurd’ toegekend en zodoende ontvangen zij geen commissie.
Wie krijgt de commissie toegekend?
Hoe de winnaar wordt bepaald hangt van veel factoren af, sommige webshops keren de commissie uit aan de eerste klik naar hun website, anderen keren de commissie uit aan de laatste klik naar hun website. De afgelopen jaren worden er steeds meer ingewikkelde formules gebruikt om te bepalen wie de commissie krijgt, en daarnaast wisselen veel webshops ook nog eens van beleid m.b.t de toekenning van de commissie. Daardoor is het bijna onmogelijk om dit allemaal bij te houden en op een eenvoudige manier uit te leggen aan de shoppers op onze website.
* Coolblue is recent als enige overgestapt naar een formule waarbij elk kanaal een gedeelte van de commissie krijgt, dus als je eerdere kliks vanuit andere kanalen naar Coolblue hebt gemaakt, dan wordt de donatie naar jouw doel significant lager. Dit wordt wel volledig uitgelegd op de informatiepagina van Coolblue op DoelShop.
Een makkelijke manier om dit allemaal te voorkomen
- klik niet via een andere website naar de webshop waar je wilt shoppen
- is er al wel een eerdere klik gemaakt, wis dan de cookies voordat je naar DoelShop gaat en/of maak gebruik van een incognito-venster.
- zet daarnaast altijd Adblocker uit op DoelShop, dit om ‘gemiste aankopen’ te voorkomen.
Meer informatie over gemiste aankopen en hoe het transactiesysteem werkt, vind je hier.
Mocht je het niet eens zijn met de afkeuring vanuit de webshop, geef dit aan ons door via het contactformulier, dan nemen wij vervolgens contact op met de desbetreffende webshop. DoelShop wil samen met de consument, de webshops controleren zodat de commissies correct worden toegekend aan ons kanaal, en wij de juiste donaties kunnen uitkeren aan jouw doel.
Als je een goede reden hebt waarom je denkt dat er iets niet klopt, dan zoeken we dit graag voor je uit. Wie weet kunnen we de donatie alsnog voor je bewerkstelligen.
Transparantie
DoelShop geeft volledige transparantie door alle bedragen die bij DoelShop binnenkomen en uitbetaald worden openbaar te maken voor alle betrokkenen. Een overzicht:- Alle bedragen die DoelShop van de webshops binnenkrijgt zijn zichtbaar voor de gebruikers van DoelShop.
- Van elk doel is op elk moment te zien hoeveel zij via DoelShop hebben opgehaald.
- Voor individuele gebruikers is te controleren wat de status is van een aankoop en zij kunnen DoelShop inschakelen als ze vermoeden dat er iets niet klopt.
- Voor doel-eigenaren is te zien uit welke aankopen de donaties zijn binnengekomen.
* Tegelijkertijd kunnen doel-eigenaren geen privé-gegevens zien, zoals het e-mailadres van gebruikers die voor het doel hebben gewinkeld, alleen een gebruikersnaam, die men naar eigen wens volledig anoniem kan maken.
Samen met de shoppers controleren we of alle aankopen daadwerkelijk aankomen in ons systeem. DoelShop is het enige platform waarbij gebruikers een e-mailbevestiging kunnen krijgen van een donatie na de aankoop, naast het live overzicht in hun account. Daardoor blijven gemiste aankopen niet onopgemerkt en wordt het hoogst mogelijke percentage alsnog omgezet in donaties door DoelShop.
Uitbetalingen
Alle uitbetalingen worden systematich per kwartaal overgemaakt aan de doelen en zijn te verifiëren via ons systeem, zowel door de shoppers als het doel zelf. Van elke geaccepteerde aankoop via DoelShop is te zien wanneer de donatie uitbetaald zal worden, of wanneer deze al uitbetaald is.Elke mogelijke discrepantie is daarmee door alle betrokken partijen te controleren, terug tot aan de eerste aankoop sinds het begin van DoelShop.nl.
Met veel trots hebben we dit systeem zo transparant mogelijk gemaakt, we zijn ons zeer bewust dat elke vorm van onduidelijkheid een verkeerde indruk kan wekken en elke verkeerde indruk desastreus kan zijn voor ons geliefde concept. Daarom hebben we DoelShop zo ingericht zoals wij het zelf ook graag zouden willen zien. Heb je toch nog vragen of feedback, laat het ons weten.