Uitleg werking transactiesysteem & gemiste aankopen - uitgebreid 

Internationaal, universeel tracking systeem

Om te beginnen moeten we eerst een misverstand voorkomen over het tracking systeem: dit systeem is niet van DoelShop, maar van de webshops. Zij maken allen gebruik van eenzelfde systeem dat internationaal gebruikt wordt door alle grote partijen, zoals Amazon, Bol.com, eBay, Coolblue etc.

DoelShop krijgt de informatie over de aankopen vanuit deze webshops door en dus niet vanuit ons eigen tracking systeem. Deze gegevens die DoelShop binnenkrijgt zijn anoniem, wij ontvangen alleen het orderbedrag, het ordernummer en de commissie van de desbetreffende webshop.

Automatische aanlevering transacties

DoelShop geeft vervolgens de commissie door aan het gekozen doel en koppelt de aankoop aan de gebruiker op DoelShop, mits deze was ingelogd bij het maken van de klik. Dit doen wij door een code mee te geven in onze links die alleen voor het DoelShop systeem betekenis heeft, oftewel een code zoals ‘’12345xyz’’ zal voor een webshop geen betekenis hebben, maar in de database van DoelShop betekent het een specifiek gebruiker of doel.

De database van DoelShop ontvangt de gemaakte transacties van de webshops automatisch elke dag door en wij kunnen deze niet handmatig verwijderen. Wij kunnen wel het doel aanpassen waar de donatie naartoe gaat, mocht een koper onverhoopt het verkeerde doel hebben gekozen.
 

Wat kan een gemiste aankoop veroorzaken - en hoe dit te voorkomen?

Als een klik vanuit DoelShop naar de webshop niet goed aankomt, wordt de donatie ook niet aan Doelshop.nl en daarmee het gekozen doel gekoppeld. Van de 1000+ aankopen die per maand automatisch goed gaan, worden er volgens onze statistieken een á twee gemist. Dit kan op de volgende manieren gebeuren:

Kliks vanuit andere websites

- Als er eerder via een andere affiliate website, zoals een kortingscodewebsite / vergelijkingswebsite naar de webshop is geklikt. Sommige webshops rekenen ook een klik vanuit een Google advertentie als een ander affiliate kanaal (Bol.com bijvoorbeeld). In dit geval gaat de commissie naar deze andere affiliate partij in plaats van DoelShop.nl en komt de donatie niet bij ons door. 

* Sommige webshops kennen in eerste instantie de aankoop (met status ‘in behandeling’) toe aan alle betrokken kanalen, terwijl uiteindelijk maar één kanaal de commissie toegekend krijgt. De aankoop krijgt dan later bij de verliezende partijen de status ‘afgekeurd’. Lees onderaan deze pagina meer informatie over de verschillende statussen van aankopen.

Let op: Cookies worden vaak tot aan 2 weken opgeslagen op een computer, waardoor eerdere kliks die al lang weer vergeten zijn toch belangrijk kunnen worden. Dit kan ook gebeuren wanneer er een gezamenlijke computer in gebruik is en er door een ander persoon kliks worden gemaakt naar dezelfde webshop, bijvoorbeeld via een kanaal zoals een kortingscodewebsite. Diegene kan er zo onbedoeld voor zorgen dat de commissie niet naar DoelShop gaat maar naar een andere partij. 

Andersom gebeurt het ook, dat een onverwachte extra donatie bij een doel binnenkomt, omdat er een klik is gemaakt vanuit DoelShop naar de webshop, waar later pas een aankoop is gedaan (ook al is het iemand anders).

Als er eerder een klik gemaakt is vanuit een andere website, dan kun je een ​​gemiste aankoop voorkomen door simpelweg een ander apparaat of browser te gebruiken waar deze klik niet is gemaakt.

Cookieblokkerende software / browsers

- Als er cookies worden geblokkeerd, verstoort dit het trackingproces. Er zijn tegenwoordig heel veel plug-ins die (terecht) allerlei advertenties en spam stoppen door cookies te blokkeren. Deze kun je uiteraard gewoon behouden, maar zet deze uit op DoelShop.nl.

Voorbeelden hoe het trackingproces verstoord kan worden:
 
  • Adblocker, of een soortgelijk adblocking-programma, is ingeschakeld tijdens het gebruik van DoelShop.
  • Cookies (ook cookies van derden) worden geblokkeerd via de browserinstellingen tijdens het gebruik van DoelShop. Kijk hier hoe u ze voor elke ondersteunde browser kunt inschakelen. *Ondersteunde browsers zijn Google Chrome, Firefox, Opera, Safari en/of Internet Explorer (Microsoft Edge)
  • Firewall software zoals ZoneAlarm of Norton internet security, heeft Adblocking als optie standaard ingeschakeld tijdens het gebruik van DoelShop.
  • Op DoelShop wordt een VPN of een proxyserver gebruikt.
  • Browserextensies die linken naar winkelbeloningen of couponsites zijn ingeschakeld tijdens het gebruik van DoelShop.
  • Op de mobiel zijn contentblockers ingeschakeld tijdens het gebruik van DoelShop.
  • Als de cookie-instellingen op een apparaat zijn ingesteld op ' zeer streng ', werkt het trackingproces niet. Computers die in een zakelijke omgeving / kantoor worden gebruikt, staan ​​vaak op deze modus.
  • Blokkering van verkeer op netwerkniveau, zoals Bitdefender, Pi-hole of Tor, is ingeschakeld tijdens het gebruik van DoelShop. Schakel dit uit of voeg onze website als uitzondering toe.
Andere handelingen die het trackingproces kunnen verstoren:
 
  • De cookies op de webshop werden niet geaccepteerd. Klik altijd op 'ja' of 'ok' als er in de webshop om toestemming voor cookies wordt gevraagd.
  • Er zijn meerdere tabbladen geopend of er worden meerdere apparaten gebruikt tijdens het bestelproces en/of het bestelproces is lange tijd onderbroken geweest. Open simpelweg geen andere tabbladen/websites nadat de klik vanuit DoelShop is gemaakt en doe de aankoop binnen een uur.
  • De 'bedankpagina' na de aankoop is niet bereikt, zodat het systeem van de webshop ons niet kan laten weten dat de aankoop is afgerond.
  • Aankoop kwam niet uit een unieke klik (komt voor als je de link zelf opslaat en niet via Doelshop.nl klikt), waardoor de meeste webshops de commissie later afwijzen.
  • Gebruik de mobiele browser van de webshop, gebruik de mobiele app van de webshop niet (behalve bij Bol.com, Thuisbezorgd en Aliexpress).
  • Zorg er bij de webshop voor dat je winkelmandje leeg is als je aankomt bij de webshop.
  • Gebruik alleen kortings-/vouchercodes van DoelShop.
  • Doe geen aankoop via telefoon of livechat.
  • De computer een virus of malware bevat. Wij raden hiervoor aan om het programma Malware Bytes te downloaden, dat kun je hier gratis doen: https://nl.malwarebytes.org/mwb-download/. Doe een volledige scan en kijk of dit programmaatje malware/virussen vindt en kan verwijderen.
Als een apparaat en browser eerder een donatie correct hebben gegenereerd op DoelShop, raden we aan deze altijd te gebruiken bij het winkelen via DoelShop.

Geruststellende herinnering bij het toestaan van cookies op Doelshop.nl

DoelShop vraagt nooit om persoonlijke gegevens. Alleen als je een account aanmaakt op DoelShop vragen wij om een e-mailadres. Deze is nodig om de bevestiging van de donatie naar je te mailen. Wil je liever geen e-mailadres doorgeven, geen enkel probleem, je kunt nog altijd gratis doneren via DoelShop door te shoppen zonder in te loggen. Wij kunnen dan echter geen bevestiging naar je doorsturen.

DoelShop geeft NOOIT een e-mailadres door aan anderen, je zult dus geen spam of reclame ontvangen nadat je je bij DoelShop hebt geregistreerd.

Afhandeling gemiste aankopen

Het kan soms even duren voordat wij antwoord krijgen van de webshop met betrekking tot een ingediende gemiste aankoop. Dit ligt helaas buiten onze controle, er moet door de webshop gecheckt worden of de aankoop inderdaad vanuit DoelShop is gekomen, we waarderen hierbij dan ook je geduld.

Als een aankoop alsnog niet wordt toegekend, dan ligt één van de bovenstaande, geldige redenen ten grondslag aan het niet toekennen van de commissie aan DoelShop. Wij blijven in dit geval altijd doorvragen tot wij een duidelijk antwoord krijgen vanuit de webshop, zodat wij dit aan je kunnen terugkoppelen. Daarmee willen we je ook informeren hoe te voorkomen dat het nogmaals voorkomt.

Rol DoelShop

Het liefst krijgen we bij DoelShop natuurlijk zo veel mogelijk transacties binnen van de webshops en we zitten er dan ook bovenop als er een aankoop niet goed binnenkomt. Buiten de donaties die we genereren, is het bescheiden verdienmodel van DoelShop tevens afhankelijk van deze binnenkomende commissies, die we goed kunnen gebruiken om ons platform te kunnen uitbreiden.

Om deze informatie over gemiste aankopen te ontvangen, zijn meldingen van shoppers essentieel, zodat we de doorgegeven transacties van de webshops kunnen controleren. Is deze transactie inderdaad niet in ons systeem te vinden dan nemen wij contact op met de webshop om alsnog de commissie binnen te krijgen en de donatie uit te keren.

DoelShop is het enige platform waarbij gebruikers een e-mailbevestiging kunnen krijgen van een donatie na de aankoop. Daarnaast kunnen alle gebruikers en doelen een live overzicht van alle donaties bekijken in hun account. Daardoor blijven gemiste aankopen niet onopgemerkt en wordt het hoogst mogelijke percentage alsnog omgezet in donaties door DoelShop.

Lees hier verder hoe DoelShop voor volledige transparantie zorgt inzake alle donaties en uitbetalingen

Benader de webshop niet zelf

De samenwerking tussen de webshop en DoelShop.nl is alleen bekend bij de marketingafdeling van de webshop (de samenwerking is op basis van het ''affiliate marketing'' principe, wij zijn technisch gezien onderdeel van hun reclame). Zodra je de klantenservice van een webshop benadert, zullen zij zeer waarschijnlijk dan ook niets afweten van de samenwerking met DoelShop, tenzij je iemand van de marketingafdeling spreekt.

Stuur daarom de gemiste aankoop naar DoelShop toe, dan benaderen wij onze contactpersoon van de webshop.
 

Bevestiging donatie binnen 48 uur

Heb je een account aangemaakt bij DoelShop en ben je ingelogd als je een aankoop gaat maken, dan kan het tot 48 uur duren voordat je een bevestiging van de donatie kunt terugzien in jouw account en je een bevestigingsmail hebt ontvangen. Als je na deze 48 uur nog steeds geen bevestiging hebt ontvangen, vul dan het contactformulier in. 

* Bij Coolblue duurt het tot 72 uur voordat een bevestiging binnen is.


Aankopen met status ‘in behandeling’ en ‘afgekeurd’

Een geregistreerde aankoop krijgt in eerste instantie de status ‘in behandeling’, omdat een aankoop vaak nog geretourneerd of gecancelled kan worden. Als een aankoop inderdaad geretourneerd of gecancelled wordt, zal de status ‘afgekeurd’ aan ons worden doorgegeven en wordt het bedrag weer in mindering gebracht van het totaal.

Deze aankopen en alle statussen kun je nog altijd in jouw overzicht terug zien als je een account hebt op DoelShop. Let op, sommige webshops kennen een aankoop in eerste instantie aan alle kanalen toe (met status ‘in behandeling’) waar vandaan je geklikt hebt naar de webshop.

Na onderzoek wordt de commissie toegekend aan één partij, waardoor de andere kanalen de status ‘afgekeurd’ krijgen. Coolblue is hier een uitzondering op, die de commissie verdeelt over alle kliks uit alle kanalen. 

Lees hier uitgebreide informatie over de werking van verschillende transactiestatussen.